בניית מרפסות בבית משותף

הבית הוא המקדש שלכם! מחירים זולים שיגשימו לכם חלום!

בניית מרפסות בבית משותףאם אתם גרים בבניין ושוקלים לבנות מרפסת חשוב להכיר מספר דברים, בראש ובראשונה מה החוק קובע לגבי בניית מרפסות, האם אתם צריכים לשלם ארנונה ועוד. דבר נוסף, מה קורה במקרה בו אחד מדיירי הבניין לא מעוניין להקים מרפסת בבית שלו? על כל השאלות האלה ושאלות נוספות נענה עכשיו.

 

בניית מרפסות בבית משותף – חוק המרפסות

נתחיל בדבר פשוט, מה קובע החוק ביחס לבניית מרפסות במבנים משותפים? מבנים משותפים הם מבנים בהם יש יותר מדייר אחד, משמע בניינים או מבנה רב קומות אחר. החוק מתיר הוספה של מרפסת בשטח של עשרה אחוז משטח הבניין, בפועל החוק מתיר לנו לבנות מרפסת בגודל של 14 מ"ר. החוק מאפשר לנו להתקין מרפסות על בסיס תנאים מסוימים שעשויים גם להשתנות בהתאם לרשות המקומית בה אתם נמצאים, על המרפסת לא לבלוט יותר מ-2.5 מטרים מחוץ לבניין. כמו כן, במקרים כאלה ברוב הזמן נצטרך לקבל היתר בנייה מטעם הרשות המקומית. 

החוק גם מתייחס למקרים בהם יש התנגדות של חלק מדיירי הבניין. על פי החוק, ניתן לבצע בניית מרפסות בבית משותף כאשר יש הסכמה של 75% מהדיירים, במקרה בו קיימת התנגדות אי אפשר להכריח את הדייר המתנגד להתקין מרפסת בבית שלו, אבל ניתן לדלג עליו ולהמשיך הלאה בבניית מרפסות לדיירים המאשרים. יש גם לקחת בחשבון את ההיתר מהרשות המקומית, שהרי יש סוגים שונים של בניית מרפסות. סוג אחד נחשב לבנייה יבשה והשני נחשב לבנייה רטובה, נרחיב בהמשך על ההבדל בין שתי הבניות.

 

האם משלמים ארנונה על מרפסת?

אם אתם מחליטים להוסיף מרפסת למבנה שלכם, חשוב לדעת את ההשלכות הכלכליות הקבועות על כך. במקרה של התקנת מרפסת ששטחה קטן מ-12 מ"ר אתם לא צריכים לשלם ארנונה. כמובן שזה החוק היבש, אך כל רשות מקומית מתנהלת בצורה שונה. לכן, לפני שאתם מתחילים בתהליך הבנייה חשוב להכיר את התנאים של הרשות המקומית ולבחון את גובה הארנונה אם היא קיימת. בעל המקצוע שמבצע את העבודה יוכל לבדוק את הנתונים האלה מול הרשויות עבורכם. 

 

סוגי מרפסות

לפני שאתם מתחילים בתהליך הבנייה, חשוב לדעת שיש סוגים שונים של בניית מרפסות בבית משותף. ברוב המקרים אנחנו נרצה לבחור בבנייה יבשה, אך במקרים מסוימים ניתן יהיה לבחור בבנייה רטובה.
לפניכם ההבדלים בין שתי השיטות:

  1. בניית מרפסת בבנייה יבשה – בנייה יבשה מתייחסת למרפסות שכבר מוכנות, כל מה שנותר לעשות הוא לעגן את המרפסת לעמודי בטון מזוין. היתרון המשמעותי הוא שפרק זמן העבודה קצר יותר, בדרך כלל בין יומיים לשבוע. השיטה נחשבת למתקדמת, היא נקראת גם התקנת מרפסת תלויה. גם כאן, יש להקפיד על העיגון, ובגלל שהיא די קלה היא לא מפריע לשאר הדיירים – פתרון מעולה כאשר קיימת התנגדות מצד חלק מהדיירים.
  2. בניית מרפסת בבנייה רטובה – בנייה רטובה מתייחסת למרפסות מסורתיות, היא נחשבת גם לזולה יותר. כאן אנחנו רואים מרפסות מבטון ולא מפלדה, התהליך כולל יציקת עמודי בטון לאורך הבניין, התהליך הוא יותר ארוך, מלכלך ועשוי גם לגרום לפגיעה באורח החיים של הדיירים הנוספים בגלל שיש צורך בפיגומים. חשוב להבין את ההבדלים, בעוד שמרפסת פלדה היא בדרך כלל במשקל של טון בודד, המרפסת בבנייה רטובה במשקל פי 7 או 8. לכן, לא ניתן תמיד לבצע התקנה של מרפסות בטון מבנים ישנים – יש לקחת בחשבון את העומס המרבי.

 

כמה זמן לוקח לבנות מרפסת?

אחרי שהכרנו את שתי השיטות הפופולריות, כעת ניתן להבדיל בין זמני העבודה השונים. התקנה מרפסת תלויה/פלדה תארך בין יומיים ובמקרים חריגים עד שבוע. לעיתים, כאשר כל האישורים קיימים ויש גישה למקום משך זמן ההתקנה יכול גם להיות באורך של יום. מנגד, התקנה של מרפסת בטון יכולה לקחת יותר זמן, בדרך כלל שבוע ומעלה. אבל לפני שאנחנו מסתכלים על משך ההתקנה בלבד חשוב להכיר את הדבר שבאמת מעכב את התהליך והוא הוצאת אישורים. 

הוצאת היתרים לבניית מרפסת יכולה לקחת לא מעט זמן, והיא משתנה בהתאם לרשות המקומיות השונות. לעיתים משך זמן ההמתנה יכול להגיע גם לשנה ויותר. כמו כן, יש לקחת בחשבון את כמות המרפסות שיש להתקין בבית משותף. משך זמן בניית מרפסות בבית משותף משתנה בהתאם לכמות המרפסות שיש להוסיף, כאשר מדובר על בניין רב קומות התהליך יכול לקחת כמה חודשים.

כמה עולה בניית מרפסות בבית משותף?

לפני שנסביר איך מחשבים את המחיר של הקמת מרפסות בבית משותף, חשוב לדעת דבר אחד. תהליך בניית מרפסות הוא לאו דווקא בשביל נוחות, אלא בשביל השבחת הנכס. בניית מרפסות בבית משותף יכולה להשביח את הנכס בשיעור של כ-20% משווי הנכס. ועכשיו, כמה עולה לנו להשביח את הנכס? המחיר אותו נשלם עבור בניית מרפסות בבית משותף נע בין 55,000 ועד 120,000 ש"ח. המחיר מתייחס לבנייה של מרפסת בודדת, אבל למעשה לא ניתן לאמוד מחיר מדויק מכיוון שהוא עשוי להשתנות בהתאם למורכבות ההתקנה ובהתאם לסוג המרפסת.

כדי לקבל הצעת מחיר חשוב לבחור בבעל מקצוע שיודע לאמוד את המחיר המלא לאחר הוצאת ההיתרים וכמו כן, להנגיש לכם את ההבדלים בין הבניות השונות. זאת אומרת, להסביר את היתרונות והחסרונות של כל סוג בנייה לא רק ביחס למחיר. בהתאם לרמת הבטיחות לא נמצא הבדל על אף הבדל המשקל. בניית מרפסות תלויות הפכה לפופולרית יותר בשנים האחרונות מכיוון שהיא מאפשרת לנו הרבה יותר גמישות ומשך זמן העבודה קצר.

הוספת מרפסת בבניין משותףההבדל בין הצלחה לכישלון הוא דק. כך גם העובדה בין הפיכת פרויקט שיטיב עמכם להצלחה או כישלון. וכך גם בכל הקשור לתהליך הוספת מרפסת בבניין משותף. הרחבת הבית על ידי הוספת מרפסת, במידה ועושים זאת בצורה נכונה יכולה להעלות את ערך הדירה בין 10 ל-20 אחוז בעלות נמוכה ובעיקר בצורה מהירה ובסטנדרט גבוה. לעומת זאת, ניתן בקלות להסתבך עם הפרויקט, להאריך את משך זמן הבניה ולהסתכסך עם השכנים.

למעשה, הצורה וההתנהלות שלכם מול השכנים לבניין ישפיעו רבות על העובדה האם הוספת מרפסת בבניין משותף היא התהליך הנכון עבורכם. נתחיל בבסיס: אין ספק כי הוספת מרפסת בבניין משותף היא דבר טוב. אתם יכולים להעלות את ערך הדירה ובמקביל יתאפשר לכם מרווח פעילות נוסף בבית עצמו בעלות נמוכה. אבל כדי שזה יקרה אתם צריכים לעמוד בתנאי בסיסי – הסכמת השכנים.

הוספת מרפסת בבניין משותף לפי חוק המרפסות

על פי חוק המרפסות והתנות השונות, ברמה הבסיסית, למעט חריגים, כדי להתחיל בתהליך בניה של מרפסת יש לקבל את הסכמתם של לפחות 75% מהדיירים בבניין. לכאורה, דבר פשוט. אלא שבפועל ברבים מן המקרים השכנים התנגדו. יכולות להיות לכך כמה סיבות: החל מסיבות כלכליות, שכן לא לכל השכנים יש את האמצעים לבצע הוספת מרפסת בבניין משותף, יש כאלו שסתם לא ירצו לפרגן, ויש כאלו שבאמת ובתמים חוששים מהשפעות הבניה על סביבת המגורים, כמו לכלוך, אבק, פיגומים וכד'. כאמור, עליכם לשכנע 75% מהשכנים להסכים לכך ויש כמה סיבות טובות שיסכימו לבסוף אבל השיטה הכי טובה, היא לגרום גם לשכנים להרוויח מהמהלך.

כולם מרוויחים

כפי שציינו, ערך הדירה עולה משמעותית כאשר מוסיפים לה מרפסת. המשמעות היא רווח גדול בעת מימוש הנכס והעלאת שווי הדירה. אז אומנם נדרשת השקעה בעת הוספת מרפסת לבניין משותף אבל סכום זה קטן לעומת הרווח. לכן, כל שכן שיצטרף – ירוויח גם הוא. יתרה מכך, העלויות צפויות להיות פחות משמעותיות כאשר הבניה היא משותפת. ישנם הוצאות רבות, שכאשר הן יחולקו על פני מספר רב של דיירים – הן יהיו זניחות.

זאת ועוד, ההפרעה הצפויה לדרי הבניין בעת מהלך הבניה, תהיה חד פעמית אם הבניה תעשה במקבץ אחד של כל השכנים ולא בכל פעם תופרע בזמנים שונים על ידי שכן אחר. אגב, חשוב להכיר כי כיום, בשיטת הבניה המתקדמת של מרפסות תלויות מפלדה, עיקר התכנון והביצוע מתרחשים בכלל במפעל, הרחק מהבניין ורק מובאים למקום לצורך עיגון וקיבוע, תהליך שלוקח לכל היותר כמה ימים בודדים.

והגענו לסוגיה נוספת וחשובה. חוק המרפסות הביא את כל נושא הוספת מרפסת בבית משותף לפשטות יחסית אבל עדיין נדרשים אישורים והיתרים של ועדות מקומיות לתכנון ובנייה. מעבר לעובדה שוועדות אלו רוצות לראות הסכמה של 75% מהדיירים, הם ודאי יתגמשו ויעניקו יד חופשית יותר, כאשר ינכחו לדעת כי הבניה כולה לא רק נעשית על דעת הדיירים אלא שכולם רוצים להיות שותפים בה.

מרפסת עמודים או מרפסת תלויה

הוספת מרפסת בבניין משותף ניתנת לעשיה לרוב באמצעות 2 שיטות עיקריות. הראשונה היא בניה המכונה 'בניה רטובה' והיא עושה שימוש ביציקות בטון, מלט ברזל וכד'. בפועל, בבניין משותף, סגנון הבניה הוא של מרפסת על עמודים כאשר כל מרפסת נתמכת בצורה כלשהי על ידי המרפסת שמתחתיה. יש בכך יתרון שכן ניתן לבנות בצורה אחידה פחות או יותר ובגדלים נאים. החיסרון הוא כאמור הבניה המאוד איטית והמאוד מלוכלכת, שלעיתים דורשת גם הוספת פיגומים, הרס הסביבה הקרובה (גינה וכד'). השיטה השנייה היא שיטה המכונה "בניה יבשה" והיא עושה שימוש בקורות פלדה, אותן ניתן לחבר ולתלות על קירות החיצון של הבית המשותף.

מעבר לעובדה כי הבניה התלויה נחשבת למתקדמת יותר, יש לה כמה יתרונות ברורים. ראשית, רוב התכנון והביצוע כלל לא נעשה בשטח הבניין אלא במפעל הייצור וכתוצאה מכך, ההפרעה למהלך החיים התקני של הבניין כמעט ולא מורגשת. כמו כן, שיטת בניה זו מאפשרת גמישות תכנונית, עיצובית והנדסית וכן הוספת מרפסת, גם במקום שמרפסת בטון לא אפשרית. הבניה התלויה נחשבת בטוחה ויציבה מאוד, בנוסף לכול. יש לה גם חיסרון: היא יותר יקרה ממרפסת על עמודים, אם כי לא באופן משמעותית מאוד.

הוספת מרפסת בבניין משותף בצורה חכמה

הוספת מרפסת בבניין משותף, טומנת בחובה לא מעט אתגרים. היא מורכבת גם מהבחינה ההנדסית ומבחינת היקף הבניה הנדרש וגם מבחינה אנושית – היכולת לגייס את הרוב הדרוש בקרב הדיירים. לכן ההמלצה של אנשי המקצוע היא לא לצאת לפרויקט באמצעות קבלן ובטח לא קבלן שיפוצים, שאין לו את היכולות המקצועיות לכך. הבחירה החכמה תהיה באמצעות חברות המתמחות בהוספת מרפסות בבניינים משותפים ובפרויקטים גדולים.

חברות אלו גם מביאים ניסיון רב בבניה בהיקפים גדולים אבל גם מעניקים לכם סל שירותים שלם. לא רק הבניה והביצוע אלא גם התכנון ההנדסי והאדריכלי, הכנת הגרמושקות, השגת האישורים מהוועדות השונות, עבודה עם מעצבים, השגת הצעות מחיר, פיקוח בניה מקיף משתלמות ועוד ועוד. חברות רבות גם מחזיקות בצוות יועצים המסייע לכם לשכנע את הדיירים האחרים להצטרף לפרויקט או בכל אופן לא להתנגד. באמצעות הסברים מפורטים בפן הכלכלי, הממחישים בצורה מדויקת את הרווח הצפוי לכל דייר ודייר, קל לשכנים להשתכנע מפי המומחים בתחום.

​לכן במידה ואתם מתכננים הוספת מרפסת בבניין משותף, יהיה נכון לתור אחרי חברה מקצועית ומיומנת כזו. לנו למשל, ניסיון עשיר ורב בבניית מרפסות בפרויקטים גדולים של בניינים משותפים, נשמח לשמש עבורכם ככתובת המדויקת בנושא בדרך להצלחתכם והצלחת הבניין כולו.

אז מה היה לנו בכתבה:

מלאו את הפרטים והמומחים שלנו יצרו איתכם קשר בהקדם!

כתבות
הרחבת מרפסות
הרחבת מרפסות – והבית שלכם גדל

יש בישראל דירות רבות עם מרפסת שמש שהדיירים שלהן נהנים מהיתרונות הרבים שהיא מציעה. יש גם המון דירות שאין בהם בכלל מרפסות. לכולם, קיימת הזכות

הרחבת מרפסת קיימת
הרחבת מרפסת קיימת

בעבר, רוב המבנים נבנו ללא מרפסות או עם מרפסות קטנות במיוחד. מהסיבה הזו, כיום אנשים רבים בוחרים להוסיף מרפסות ולהרחיב מרפסות על מנת לשדרג את

הרחבת מרפסת שמש
הרחבת מרפסת שמש

מרפסת שמש היא מרפסת שמאפשרת לכם להכניס את השמש אליכם הביתה. מדובר במרפסות חיצוניות אליהן ניתן לצאת מהדירה. מרפסות אלה מאפשרות לכם לשדרג משמעותית את

הרחבת מרפסות השוואת מחירים
הרחבת מרפסות השוואת מחירים

במבנים רבים, דיירי הבניין בוחרים להרחיב את המרפסות שלהם. על ידי הרחבת המרפסות ניתן לשדרג את איכות החיים, להגדיל את שטח הבית ואף להעלות את

הרחבת מרפסות בניה קלה
הרחבת מרפסות בניה קלה

כיום אנשים רבים בוחרים להרחיב את המרפסות בבתים שלהם על מנת לשדרג את איכות החיים שלהם ולהעלות את ערך הנכס. קיימות שתי שיטות בנייה המאפשרות

הרחבת מרפסות בבניין משותף
הרחבת מרפסות בבניין משותף

יש לכם מרפסת קטנה ואתם מעוניינים להרחיב אותה? הרחבת מרפסות בבניין משותף היא תהליך שכולל מספר שלבים שונים. במאמר הבא נרחיב על הדברים שחשוב לדעת

1700-70-90-30
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!