חוק עזר מבנים מסוכנים

הבית הוא המקדש שלכם! מחירים זולים שיגשימו לכם חלום!

חוק עזר מבנים מסוכניםמבנים מסוכנים הם מבנים שמוגדרים כך על ידי הרשות המקומית. במצב כזה דיירי המבנה יקבלו צו מבנה מסוכן ויהיו מחויבים לטפל בליקויים תוך פרק זמן שיינתן להם. לפניכם מדריך בנוגע למבנים מסוכנים, צו מבנה מסוכן, הסרת הצו והאחריות המוטלת על הדיירים. 

חוק עזר מבנים מסוכנים- צו מבנה מסוכן

צו מבנה מסוכן הוא צו שניתן על ידי הרשות המקומית. כאשר עולה חשש שהמבנה הוא מסוכן, הרשות המקומית תשלח מהנדס בניין מטעמה על מנת לבצע בדיקה יסודית במבנה. במידה שהמהנדס הגיע למסקנה שהמבנה הוא מסוכן לדיירים ולעוברים ולשבים הוא יגדיר אותו כמבנה מסוכן. 

הגדרת מבנה בתור מבנה מסוכן מתבצעת על ידי צו מבנה מסוכן. צו מבנה מסוכן קובע שבמידה שייגרם נזק או פגיעה על הסובבים האחריות תוטל על בעלי הנכס. כמו כן ישנם מקרים בהם המהנדס מחליט כי מדובר בסכנה ברורה ומיידית ואז המבנה יהיה חייב להתפנות ויגדרו אותו על מנת למנוע גישה ולמנוע פגיעות בחיי אדם. 

לא בכל המקרים צו מבנה מסוכן יוביל לפינוי של הדיירים אך יש לקחת בחשבון שכאשר מבנה מוגדר כמבנה מסוכן חשוב לטפל בכך באופן המהיר ביותר מאחר שמדובר בדיני נפשות. כאשר הוצא צו מבנה מסוכן הדיירים מחויבים לטפל בליקויים תוך פרק זמן שניתן לנציגות הדיירים. 

חוק עזר מבנים מסוכנים- הגורמים לקבלת הצו

קיימים מספר מפגעים שיעידו על מבנה כמבנה מסוכן. בין המפגעים הללו יהיו טיח מתקלף וסדוק, חלקי בטון רופפים, מרפסות לא יציבות מספיק, הברזל חשוף ונמצא בתהליך קורוזיה ועוד. 

ישנם גורמים שונים שמובילים לפגיעה במבנה-

  • בלאי טבעי- כל חומר בו משתמשים לבנייה כמו בטון, ברזל או טיח אינו עמיד לנצח. תנאי מזג האוויר השונים, תנועת האדמה, השפעות הטבע ועוד משפיעים על החומרים ועם השנים נוצר בלאי טבעי שהופך את המבנים מסוכנים. 
  • רטיבות- מבנים ישנים, איטום לקוי או סדוק בגג, בניה לא מספיק מקצועית, הצפה או מבנים שנמצאים בסמוך לרצועת חוף וחשופים ללחות גבוהה עלולים לסבול מנזקי רטיבות. כתוצאה מכך תהיה התרופפות של חיפויים, חלודה ברכיבי הברזל, התנפחות של חלקי עץ ועוד. 
  • בניה לא תקנית- ישנם מקרים בהם המבנה נבנה לא לפי התקן. בנייה לא לפי התקן נגרמת על ידי שימוש בחומרים לא מתאימים, ליקויים בתוכנית הבנייה, עבודה רשלנית ועוד. אלה עלולים להוביל למבנה מסוכן. 

חוק עזר מבנים מסוכנים- מי אחראי על השיקום?

מהרגע שהתקבל צו מבנה מסוכן, הדיירים מחויבים לטפל בליקויים תוך פרק זמן מסוים. במצב כזה יש לבצע שיקום מבנים. שיקום מבנים מסוכנים הוא תהליך בו משקמים מבנה מסוכן ומטפלים ברכיבים העיקריים בו שהם ברזל ובטון. כאשר יש מפגעים שונים שמעידים על מבנה מסוכן כמו חלקי בטון וטיח רופפים, עמודי בניין שבורים או סדוקים, קירות חיצוניים סדוקים, מעקות וחומות שבורים או בסכנת קריסה, מרפסות רעועות, ברזלים בתהליך קורוזיה ועוד, חשוב לבצע שיקום מבנים ישנים במהירות. 

כאשר מתקבל צו מבנה מסוכן, האחריות על שיקום המבנה מוטלת על דיירי הבניין והם צריכים לממן את השיקום. כאשר מתקבל הצו יש לכנס ישיבת דיירים ולהבין מה העלות שכל דייר מחויב לשלם על מנת לבצע את השיקום. יש לקחת בחשבון שבמידה שיש דיירים שמסרבים לשתף פעולה או לשלם את החלק שלהם ניתן לפנות לאגודה לתרבות הדיוק או לעורך דין. 

חוק עזר מבנים מסוכנים- מה כולל השיקום?

לאחר קבלת הצו חברת הבנייה תבצע בדיקה משלה ותגיש לדיירים תוכנית לשיקום המבנה. התוכנית תכלול את כל התיקונים הנדרשים בהתאם לצו מבנה מסוכן. בדרך כלל במסגרת התהליך יבצעו הקמה של תשתיות חדשות, בניית קירות, החלפת רצפות, שיפוץ יסודות, עבודות בטון וברזל, סתימת סדקים ועוד.

לפני שמשקמים יש לנקות. לכן, בשלב הראשון קבלן השיקום ישטוף את המבנה עם מכונת לחץ מים שתשטוף מהמבנה את שאריות הפיח, הלכלוך והטיח הרופף. לאחר מכן יש לטפל בחלקי הברזל החשופים שעוברים תהליך קורוזיה. את חלקי הברזל יש לנקות עם מברשת פלדה מחלקי הקורוזיה עד שמגיעים לברזל בריא. לאחר מכן יש למרוח על הברזל הבריא חומר שעוצר את תהליך הקורוזיה ושומר על הברזל מהתפוררות והיחלשות. בשלב הבא יש לטפל בסדקים בבניין ובבעיות ההתפוררות. לבסוף יש לבצע טיוח ושיוף מחדש ואז לצבוע מחדש את כל המבנה. 

ישנם מקרים בהם הדיירים משלמים על השיקום והם רוצים לחסוך בעלויות אז הם בוחרים לוותר על הצביעה המחודשת, אך יש לקחת בחשבון שמדובר בתוצאה לא אסתטית במיוחד. 

חוק עזר מבנים מסוכנים- הסרת הצו

בסוף שיקום המבנה המסוכן, מהנדס יגיע לבחון את העבודות שבוצעו. המהנדס יבחן האם כל הליקויים שנמצאו תוקנו בהתאם להוראות שנתנו ומוודא כי העבודות אכן נותנות מענה לגורמי הסיכון שנמצאו. במידה שהמהנדס אישר, יגיע מהנדס בניין מטעם הרשות המקומית לבדיקה סופית בה יבחן כי הכל בוצע כהלכה. במידה שמהנדס הבניין מטעם הרשות המקומית יאשר את השיקום צו מבנה מסוכן יוסר. 

חוק מבנים מסוכניםחוק מבנים מסוכנים גורס כי מבנים אשר יש בהם ליקויים מבניים וליקויי שלד, מחייבים את התיקונים והחיזוקים הנדרשים על ידי מהנדס כדי להסיר את המסוכנות. לפי החוק בישראל, דיירי המבנה יהיו חשופים להליכים משפטיים ועונשים במקרים בהם המבנה המסוכן אינו מטופל. 

כאשר מדובר על חוק מבנים מסוכנים, חשוב להבין שהמבנה המסוכן מוגדר לפי החוק בתור מבנה שמחייב חיזוק ושיפוץ בהקדם האפשרי. בתוך מסגרת הזמן המסופקת על ידי הרשות המקומית של העירייה, דיירי המבנה יהיו מחויבים חוקית ומשפטית לבצע את תיקוני הליקויים השונים במבנה. במידה ולא יבוצעו תיקוני הליקויים, דיירי הבניין יהיו חשופים לתביעות משפטיות ועונשים או קנסות המוגדרים בחוק. 

מה הופך מבנה למבנה מסוכן?

באופן כללי, חוק מבנים מסוכנים קובע כי בניין מסוכן אם הוא מהווה סיכון לאנשים שבתוכו או לעוברי האורח. מצב זה יכול להיווצר בגלל שריפה, אסונות טבע או כל סיבה אחרת כמו ונדליזם, התיישנות בטון, בלאי של קורות פלדה, התיישנות של אריחי שיש חיצוניים בחזית הבניין ועוד.

במקרים רבים בניין נחשב למסוכן אם הוא עלול להתמוטט. ישנם גורמים רבים שהופכים מבנה למסוכן, כולל בן כמה הוא, החומרים המשמשים בבנייה ועד כמה המבנה מתוחזק באופן שוטף. באופן טבעי, ככל שהבניין יותר מוזנח, ככה הוא יותר יהווה סיכון.

אילו ליקויים הופכים בניין למסוכן?

בדרך כלל, ליקויים מבניים הם אלו הפוגעים ביציבות המבנית של המבנה. דוגמאות לכך הן סדקים בתשתית, קורוזיה של קורות ועמודי הפלדה וכל בעיה אחרת בשלדת המבנה. כפועל יוצא מכך, ליקויי שלד מבניים הם כאלה המשפיעים על המעטפת החיצונית של המבנה וכן על הבטיחות של הדיירים המתאכלסים באותו מבנה. 

דוגמאות לכך הן נזילות מים שחודרות לתוך שלד המבנה, חדירת מים דרך איטום לא טוב ועוד. כמו כן, חוק מבנים מסוכנים קובע גם כי פגמים מבניים נמצאים בדרך כלל ביסודות הבניין, בחלקי חיפוי קירות חיצוניים או בקירות. בתוך כך, בניין נחשב מסוכן אם באחד מחלקיו הנ"ל קיימים ליקויים מבניים או שלדיים שהופכים אותו לא בטוח למגורים.

תפקיד מהנדס בנייה בחיזוק ושיפוץ מבנים מסוכנים

כאשר מדובר על חוק מבנים מסוכנים, חובה להבין מה התפקיד של מהנדס הבניין בכל מה שכרוך בהסרת המסוכנות של המבנה. מהנדסי בנייה הם מהנדסי בניין המתמחים בתכנון, הקמה ותחזוקה של מבנים מסוכנים, על פי חוק מבנים מסוכנים. הם עובדים במגוון תפקידים כולל עיצוב ובנייה פנים, הנדסת מבנים והנדסה אזרחית, כאשר הסיוע של מהנדס בנייה הכרחי על מנת להסיר את הצו שניתן לכם עקב היות המבנה מסוכן. 

תפקידו של מהנדס בניין הוא לחזק ולשפץ מבנים מסוכנים, כאשר ניתן לעשות זאת על ידי תיקון או חיזוק מבנה בחלקיו השונים, חיזוק קורות פלדה, חיזוק קירות תומכים, חיזוק אריחי שיש חיצוניים בחזית בניין ועוד. בסופו של דבר, תפקידו של מהנדס בניין הוא להבטיח שהבניינים בטוחים לשימוש ואכלוס.

בדיקות שיבצע מהנדס כדי לקבוע מסוכנות מבנה

מהנדסים מבצעים מגוון בדיקות כדי לקבוע את המסוכנות של בניין, לרבות בדיקות אשר קובעות כמה לחץ נדרש לבניין להתמוטט. כמו כן, מהנדסים גם מבצעים בדיקות שבהן הם מודדים כמה לחץ נדרש לקיר או קורה להישבר לשניים כאשר יש רעידת אדמה. בבחינת בדיקת העומס, מבחן העומס משמש כדי לקבוע בכמה משקל יכול הבניין לעמוד.

בנוסף לבדיקות העומס והלחץ, חוק מבנים מסוכנים גורס כי על המהנדסים לבצע גם ניתוח מבני. ניתוחים מבניים כוללים בדיקות אשר נעשות על מנת לברר האם ישנן תקלות או חולשות בתכנון או בנייה של בניין. תקלות אלו עלולות להוביל לקריסה בזמן רעידת אדמה, סערה וכו', מה שמחייב את הבדיקות המקיפות הנדרשות. 

במה המהנדס מתמחה וכיצד יסייע לנו? 

כאשר מחפשים מהנדס מומלץ לחיזוק בניין מסוכן, חשוב לציין כי מהנדסי בנייה נדרשים להיות בעלי ידע בהנדסת מבנים, אבל לא רק. כמו כן, המהנדסים חייבים להיות בקיאים בתחומים כמו אדריכלות והנדסה אזרחית, כמו גם נדרשים להיות בעלי ידע על חוקי הבנייה, חומרי הבנייה ונהלי הבנייה השונים, תקנות הבטיחות האזוריות ועוד.

מהנדס הבנייה יוכל לסייע לכם בתחומים רבים ושונים, לרבות אבחון וטיפול בנזק מבני כגון סדקים או חורים בקירות או בריצוף, כמו גם בדיקת ותיקון נזק לגג. כמו כן, מהנדסים יכולים לסייע לכם בכל מה שקשור בפגיעה בבסיס המבנה כגון סדקים במשטח או שקיעה של מבנה.

כיצד בוחרים מהנדס חיזוק מבנים מסוכנים?

אם עברתם על חוק מבנים מסוכנים והגעתם למסקנה שהבניין שלכם מצריך בדיקה על ידי מהנדס בנייה, קודם כל, שאלו את הסביבה שלכם להמלצות. בדקו עם חבריכם, בני משפחה וקולגות על הניסיון שלהם עם מהנדסי בניין בעבר.

כמו כן, חפשו את חברת ההנדסה או את המהנדס בגוגל, כדי לראות אם יש להם המלצות או ביקורות מלקוחות קודמים. ולבסוף, תמיד יהיה חשוב להתרשם מתיק העבודות של המהנדס כדי להבין עד כמה הוא אכן מקצועי ומתאים לסוג הפרויקט שלכם. 

הריסת מבנים מסוכניםנדרשים לשירותי הריסת מבנים מסוכנים? הגעתם למקום הנכון. בשורות הבאות נגע בכל הדגשים החשובים שאתם חייבים להכיר אודות הליך הריסת מבנים מסוכנים. אנשים רבים כיום נדרשים לשירותי הריסת מבנים מסוכנים ולא יודעים לבחור נכון את נותני השירות המקצועיים ביותר בתחום. אז לפני שגם אתם בוחרים באופן כמעט שרירותי את נותני השירות שלכם, חשוב שתמשיכו לקרוא את השורות הבאות. בשורות הבאות נגע בכל הדגשים החשובים אודות השירות, לרבות אופן ביצוע המלאכה, כלי העבודה האיכותיים ביותר, שיטות מתקדמות למניעת פגיעה משמעותית בסביבה ועוד.

כך תבחרו נכון את נותני השירות המקצועיים ביותר בתחום

ראשית, חשוב לדעת שכיום יש לא מעט נותני שירות מקצועיים המציעים שירותי הריסת מבנים מסוכנים. ישנם נותני שירות רבים בתחום שאינם מספיק מקצועיים ומגיעים לעבודתם ללא הציוד המתקדם ביותר. לכן, לפני שאתם ממהרים לבחור נכון את נותני השירות בתחום הריסת המבנים, חשוב לערוך השוואה מסודרת בין כל אנשי המקצוע שאתם מצליחים לאתר במטרה לבחור את איש המקצוע האמין והמקצועי ביותר. בחירה נכונה תבטיח לכם שימוש בציוד איכותי ומתקדם שיבטיח עבודה יסודית ומדוייקת להתמודדות מיטבית עם כל סוגי המבנים.

הכירו את המבנה שלכם

שנית, חשוב לדעת שקיימים לא מעט הבדלים בין סוגי המבנים השונים. ההבדלים המשמעותיים ביותר באים לידי ביטוי בגובה המבנה ובחומרי הגלם מהם הוא בנוי. כיום יש עוד לא מעט מבנים בישראל שנבנו בתקופת הבריטים מבטון בלבד. פירוק מבנה העשוי כולו מבטון מצריך מאנשי המקצוע להיערך בהתאם לקראת פירוק מעט מורכב יותר המצריך שימוש נכון בכל הציוד האיכותי העומד לרשותם. כמו כן גובה המבנה אף הוא משפיע רבות על כל שלבי הפירוק, שכן מבנים גבוהים במיוחד מחייבים את נותני השירות להגיע מצויידים עם כלי עבודה שונים בתכלית מאלה המסייעות לפירוק מבנים נמוכים. על כן, לפני שאתם ממהרים להזעיק את אנשי המקצוע להריסת ושיקום מבנים מסוכנים, חשוב שתכירו את כל הנתונים המדוייקים אודות המבנה שאתם רוצים לפרק. מדובר על מבנה העשוי כולו מבטון או במבנה גבוה במיוחד? חשוב להגיד זאת לכלל החברות שתיצרו עימן קשר בנוגע לשירותי הפירוק.

כך תדעו אם המבנה שלכם אכן מסוכן

שלישית, חשוב לדעת שלא כל מבנה ישן עם מעט סדקים על קירותיו החיצוניים מוגדר מבנה מסוכן החייב הריסה. כיום יש לא מעט מבנים ישנים בישראל שמצבם החיצוני בכי רע. חלק גדול מהמבנים הללו אינם נחשבים מבנים מסוכנים כך שאין כל צורך להרוס אותם. אז לפני שאתם ממהרים לקפוץ למסכנות ולקבוע שמבנה המגורים שלכם מסוכן וטעון הריסה, חשוב לבחון זאת עם אנשי מקצוע מוסמכים שיודעים לבדוק את עמידות המבנה. מהנדס מקצועי הוא האדם שיכול לבחון את עמידות המבנה ולהחליט האם אכן מדובר במבנה מסוכן שחייב הריסה או שמא ניתן להמשיך להתגורר במבנה לעוד שנים ארוכות ללא כל בעיה.

קראו עוד: חוק עזר מבנים מסוכנים

בחינה של מהנדס מקצועי

מהנדס מקצועי יבחן את מצבו של המבנה ויקבע האם הוא אכן מבנה מסוכן שצריך להרוס אותו. המהנדס קבע כי המבנה אכן מסוכן וצריך להרוס אותו? הגיע השלב לבחון את כל אנשי המקצוע בתחום במטרה לאתר את המקצועי מכולם. חברה מקצועית שמציעה שירותי הריסת מבנים מסוכנים מגיעה לכל מבנה מצויידת בכל הציוד החדשני והמקצועי ביותר להריסת מבנים. ציוד איכותי יאפשר להרוס את כל סוגי המבנים ביעילות מרבית וללא כל פגיעה בסביבת המבנה. חשוב להדגיש ולומר כי חברה מקצועית מקפידה לשמור על סביבת עבודה בטוחה ונקייה לכלל הסובבים. חוששים מאבק רב שיפגע בכל המבנים הסמוכים למבנה שאתם צריכים להרוס? חשוב לדעת שגם לזה יש פיתרון.

סילוני מים לשמירה על סביבה נקייה

חברה מקצועית המציעה שירותי הריסת מבנים מסוכנים מגיעה מצויידת עם סילוני מים המתיזים מים לגובה של עד 30 מטר. סילונים אלה מאפשרים למנוע את עליית האבק לאוויר ומבטיחים שמירה מירבית על סביבת העבדה. חברה מקצועית שמגיעה לכל עבודותיה מצויידם עם סילוני מים מאפשרת לכלל המבנים הסמוכים להמשיך לנהל את שגרת חייהם ללא כל מפרע. המים מונעים מהאבק להתפשט לכל עבר, מה שמאפשר לשמור על כלל סביבת העבודה נקייה וללא כל מפרע.

כך תבחרו נכון את החברה המקצועית ביותר

איך תבחרו נכון את החברה המקצועית ביותר? בעזרת מספר טיפים פשוטים. ראשית, חשוב לאתר כמה שיותר חברות שמציעות את שירותיהן בתחום. כיום יש לא מעט נותני שירות שמציעים שירותי הריסת מבנים מסוכנים. שנית, חשוב לקרוא כמה שיותר חוות דעת חיוביות אודות החברות השונות. סמנו את החברות שקיבלו את כמות חוות הדעת הגדולה ביותר. שלישית, חשוב ליצור קשר עם החברות המובילות שקיבלו את כמות חוות הדעת החיוביות הגדולה ביותר במטרה לוודא שהם יכולים להגיע לפירוק המבנה שלכם. חשוב לציין את פרטי המבנה במטרה לוודא שהחברה תגיע עם כל הציוד הנדרש בכדי להתגבר על כל בעיה. לסיום, חשוב לערוך השוואת מחירים במטרה לקבל את ההצעה האטרקטיבית ביותר.

אז מה היה לנו בכתבה:

מלאו את הפרטים והמומחים שלנו יצרו איתכם קשר בהקדם!

כתבות
1700-70-90-30
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!