הלוואה על מבנה מסוכן

הבית הוא המקדש שלכם! מחירים זולים שיגשימו לכם חלום!

הלוואה על מבנה מסוכןרוצים לקחת משכנתא אך המבנה הוגדר כמבנה מסוכן? כנראה שלא יאשרו לכם את המשכנתא. אך מהו מבנה מסוכן? כיצד הגדרת מבנה כמבנה מסוכן תשפיע על קבלת המשכנתא? מה ניתן לעשות במצב כזה? על כך נרחיב במאמר הבא. 

הלוואה על מבנה מסוכן- מהו מבנה מסוכן?

כאשר עולה חשש שהמבנה הוא מסוכן לדיירים או לעוברים והשבים, הרשות המקומית תשלח מהנדס בניין מטעמה על מנת לבצע בדיקה יסודית במבנה. במידה שהמהנדס הגיע למסקנה שהמבנה הוא אכן מסוכן הוא יגדיר אותו כמבנה מסוכן. 

קיימים מספר מפגעים שיעידו על מבנה כמבנה מסוכן. בין המפגעים הללו יהיו טיח מתקלף וסדוק, חלקי בטון רופפים, מרפסות לא יציבות מספיק, הברזל חשוף ונמצא בתהליך קורוזיה ועוד. 

ישנם גורמים שונים שמובילים לפגיעה במבנה-

  • בלאי טבעי- כל חומר בו משתמשים לבנייה כמו בטון, ברזל או טיח אינו עמיד לנצח. תנאי מזג האוויר השונים, תנועת האדמה, השפעות הטבע ועוד משפיעים על החומרים ועם השנים נוצר בלאי טבעי שהופך את המבנים מסוכנים. 
  • רטיבות- מבנים ישנים, איטום לקוי או סדוק בגג, בניה לא מספיק מקצועית, הצפה או מבנים שנמצאים בסמוך לרצועת חוף וחשופים ללחות גבוהה עלולים לסבול מנזקי רטיבות. כתוצאה מכך תהיה התרופפות של חיפויים, חלודה ברכיבי הברזל, התנפחות של חלקי עץ ועוד. 
  • בניה לא תקנית- ישנם מקרים בהם המבנה נבנה לא לפי התקן. בנייה לא לפי התקן נגרמת על ידי שימוש בחומרים לא מתאימים, ליקויים בתוכנית הבנייה, עבודה רשלנית ועוד. אלה עלולים להוביל למבנה מסוכן. 

הלוואה על מבנה מסוכן- צו מבנה מסוכן

הגדרת מבנה בתור מבנה מסוכן מתבצעת על ידי צו מבנה מסוכן. צו מבנה מסוכן קובע שבמידה שייגרם נזק או פגיעה על הסובבים האחריות תוטל על בעלי הנכס. כמו כן ישנם מקרים בהם המהנדס מחליט כי מדובר בסכנה ברורה ומיידית ואז המבנה יהיה חייב להתפנות ויגדרו אותו על מנת למנוע גישה ולמנוע פגיעות בחיי אדם. 

לא בכל המקרים צו מבנה מסוכן יוביל לפינוי של הדיירים אך יש לקחת בחשבון שכאשר מבנה מוגדר כמבנה מסוכן חשוב לטפל בכך באופן המהיר ביותר מאחר שמדובר בדיני נפשות. כאשר הוצא צו מבנה מסוכן הדיירים מחויבים לטפל בליקויים תוך פרק זמן שניתן לנציגות הדיירים. 

הלוואה על מבנה מסוכן- איך המשכנתא מתקשרת לזה?

כאשר רוצים לרכוש נכס אשר אין לנו מספיק הון עצמי לרכישתו, יש לקחת משכנתא. על מנת לקבל משכנתא, יש לפנות לבנק שמפנה אותנו לשמאי מקרקעין. שמאי מקרקעין למעשה מעריך את שוויו של הנכס. המשכנתא היא למעשה הלוואה שמעניק הבנק למבקשים לרכוש נכס. הנכס הוא הביטחון העיקרי להלוואה ולכן יש לבצע הערכת שמאי לפני משכנתא. 

כלומר, כאשר מגישים בקשה לקבלת משכנתא, הדירה מהווה פיקדון לבנק. אם האדם לא יעמוד בתשלומים הבנק יוציא עיקול וימכור את הנכס. כאשר מבנה מוגדר כמבנה מסוכן, אנשים לא ירצו לקנות אותו ולכן המבנה לא יוכל לשמש כפיקדון לבנק. במצב כזה הבנק לא יסכים לקחת את הסיכון ולא יאשר קבלת משכנתא על מבנה מסוכן. 

הלוואה על מבנה מסוכן- אז מה עושים?

במצב בו מבנה מוגדר כמבנה מסוכן יש לבצע שיקום מבנים. שיקום מבנים מסוכנים הוא תהליך בו משקמים מבנה מסוכן ומטפלים ברכיבים העיקריים בו שהם ברזל ובטון. כאשר יש מפגעים שונים שמעידים על מבנה מסוכן כמו חלקי בטון וטיח רופפים, עמודי בניין שבורים או סדוקים, קירות חיצוניים סדוקים, מעקות וחומות שבורים או בסכנת קריסה, מרפסות רעועות, ברזלים בתהליך קורוזיה ועוד, חשוב לבצע שיקום מבנים ישנים במהירות.

לאחר שכל התיקונים והליקויים יתוקנו ניתן להגיש בקשה להסרת הצו. במידה שצו מבנה מסוכן הוסר והמבנה לא מהווה יותר סכנה יהיה ניתן להגיש בקשה למשכנתא. 

הלוואה על מבנה מסוכן- הסרת הצו

בסוף שיקום המבנה המסוכן, מהנדס יגיע לבחון את העבודות שבוצעו. המהנדס יבחן האם כל הליקויים שנמצאו תוקנו בהתאם להוראות שנתנו ומוודא כי העבודות אכן נותנות מענה לגורמי הסיכון שנמצאו. במידה שהמהנדס אישר, יגיע מהנדס בניין מטעם הרשות המקומית לבדיקה סופית בה יבחן כי הכל בוצע כהלכה. במידה שמהנדס הבניין מטעם הרשות המקומית יאשר את השיקום צו מבנה מסוכן יוסר. 

הלוואה על מבנה מסוכן- מה כולל השיקום?

לאחר קבלת הצו חברת הבנייה תבצע בדיקה משלה ותגיש לדיירים תוכנית לשיקום המבנה. התוכנית תכלול את כל התיקונים הנדרשים בהתאם לצו מבנה מסוכן. בדרך כלל במסגרת התהליך יבצעו הקמה של תשתיות חדשות, בניית קירות, החלפת רצפות, שיפוץ יסודות, עבודות בטון וברזל, סתימת סדקים, ביצוע איטום, החלפה וחיזוק של אלמנטים רופפים, צביעה מחודשת ועוד.

ישנם מקרים בהם הדיירים משלמים על השיקום והם רוצים לחסוך בעלויות אז הם בוחרים לוותר על הצביעה המחודשת, אך יש לקחת בחשבון שמדובר בתוצאה לא אסתטית במיוחד. 

אז מה היה לנו בכתבה:

מלאו את הפרטים והמומחים שלנו יצרו איתכם קשר בהקדם!

כתבות
1700-70-90-30
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!