באילו חומרים עושים שימוש בבנייה הירוקה?

הבית הוא המקדש שלכם! מחירים זולים שיגשימו לכם חלום!

בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על בנייה ירוקה במגזר הפרטי והציבורי, על היתרונות שלה לשמירה על המשאבים הטבעיים ועל תרומתה לחיסכון בעלויות השימוש בטווח הארוך. כידוע, משאבי הטבע נתונים לפגיעה מתמדת ומתכלים בעולם באופן מתמשך, והגידול בכמות האוכלוסייה העולמית מצריך שינוי מגמה כולל למען העתיד ולצורך שימור וחיסכון בצריכת האנרגיה.

מהי אותה בנייה ירוקה וכיצד היא משפיעה על חיינו בכדור הארץ, באילו חומרים משתמשים והאם ניתן לאכוף את השימוש בה?

 

מהי השיטה הירוקה (בת קיימא)?

בנייה בת קיימא ידידותית לסביבה, מביאה לחיסכון באנרגיה עבור המשתמשים במבנים, תורמת לחיסכון בצריכת המים והחשמל, משתמשת בחומרים טבעיים, במחזור פסולת ומשתדלת לצמצם את הפגיעה בנוף. סוג זה של מבנים מיועדים למגורים כמו גם למשרדים, מבני ציבור ועוד, והיום השיטה האקולוגית הפכה להיות חוק מחייב העומד בתקן מוגדר.

השמירה על האקולוגיה מתחילה כבר בתכנון האדריכלי, ממשיכה בבחירת חומרי בניין מתאימים, שימוש באביזרים המיועדים לחסוך מים וחשמל באחזקה השוטפת, בידוד אפקטיבי וניצול השטחים המיועדים לבנייה תוך צמצום הפגיעה בטבע.

 

חומרים אקולוגיים העומדים בתו הירוק:

-חומרים ממוחזרים שאינם צורכים שימוש במשאבי טבע, למשל מיעוט השימוש באבן טבעית.

-העדפה של מוצרים מקומיים החוסכים עלויות וזיהום הנגרמים בהובלה.

-שימוש במוצרים היוצרים בידוד תרמי כמו צמר זכוכית, צמר סלעים, פוליסטירן, צמר המבוסס על תאית, זכוכית מוקצפת, המפ ועוד. מוצרים טבעיים אלה אינם מכילים רעלים ומצמצמים את השימוש באנרגיה.

-בחירה במוצרים העשויים מחומרים טבעיים כמו צבעים לקירות שמסייעים לקירות לנשום, משמידים עובש וחיידקים ותורמים לאיכות האוויר.

השיטה האקולוגית מתייחסת גם להיבטים של תכנון ופיתוח כמו בחירת האתר לבניית הפרויקט, טיפול במי נגר, פיתוח שטחים סביבתיים, צפיפות הבנייה, שיפור איכות חיי הדיירים או משתמשי המבנה, תכנון האוורור, הנגישות לאור טבעי, לנוף, לשימוש בטכנולוגיות חכמות לצמצום צריכת משאבים מתכלים וחיסכון כספי.

 

היתרונות של השיטה האקולוגית בבנייה

  • חיסכון בהוצאות שוטפות של כ-30% בצריכת החשמל.
  • חיסכון בצריכת המים שיכול להגיע לכדי 75% על ידי טכנולוגיה של מחזור ושימוש בחום טבעי.
  • התייעלות במחזור הפסולת במהלך הבנייה ושימוש בטכניקות לצמצום הפסולת לאורך השימוש במבנה, שמירה על סביבת האתר.
  • שימוש בחומרים בעלי תו תקן ירוק המצמצמים פליטת גזים והתקנת אביזרים המיועדים לחסוך אנרגיה ומים לאורך זמן.
  • ניצול שטח העבודה באופן מושכל המתייחס לתנאי הטבע.
  • צמצום בפליטת חומרים מזהמים וקרינה במטרה לשמור על הסביבה למען הדורות הבאים.
  • שמירה על איכות חיי הדיירים ובריאותם כתוצאה מצמצום החשיפה למזהמים ושימוש גבוה יותר באנרגיה טבעית.

 

מהו תקן 5281?

תקן 5281 הוא מקבץ של תקנים המגדירים את נושא המבנים הירוקים בישראל בתחומי האנרגיה, הקרקע, המים, התחבורה, השימוש בחומרים, הפסולת, בריאות ורווחה, חדשנות ואופן ניהול אתרי הפרויקטים. התקן מיועד לכל סוגי המבנים הפרטיים, בנייני המגורים, מסחר, מבני ציבור, עסקים ועוד.

באחרונה התקן הפך למחייב עבור כל מבנה תעשייה או בניין מגורים חדש שייבנה, והוא יחויב לעמוד באישור תקני. כל יזם וכל פרויקט חדש העתיד להיבנות מעתה יידרשו לעמוד בתנאי ערכי הקיימות הכוללים את תחומי הכלכלה, הסביבה והקהילה על פי התקן הישראלי.

התקנות הארציות הנוכחיות חלות בשלב זה על מבני מגורים גבוהים שייבנו, אך לא על כל מבנה מגורים או אף כל מבנה ציבור. עם זאת, ישנן כמה ערים שבהן קבעו ראשי הערים כי התקנות המחייבות יחולו על כל מבנה מגורים הכולל שתי קומות ומעלה ועל כל מבני המשרדים שגודלם 1,000 מ"ר ומעלה. על פי האמור, בהמשך מתוכננת הרחבה של התקן לסוגי מבנים נוספים.

 

אז מה היה לנו בכתבה:

מלאו את הפרטים והמומחים שלנו יצרו איתכם קשר בהקדם!

כתבות
1700-70-90-30
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!