הוספת מרפסת לבניין

הבית הוא המקדש שלכם! מחירים זולים שיגשימו לכם חלום!

הוספת מרפסת לבניין היא אחת האפשרויות הטובות ביותר לשדרג את הדירה שלכם, את איכות החיים שלכם ואף להעלות את ערכה של הדירהחושבים להוסיף מרפסת לבניין? התהליך היום יותר קל מכפי שהיה בעבר, ויש מגוון רחב של אפשרויות שיכולות להקל על הבנייה ואף להוריד עלויות. רבים בוחרים להוסיף מרפסת לבניין בשביל נוחות וכמו כן, גם בשביל השבחת הנכס. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הוספת מרפסת לבניין. 

 

האם הוספת מרפסת לבניין מותרת?

בשביל שנוכל לענות על השאלה הזאת, אנחנו צריכים להתייחס לשני דברים: הסכמת הדיירים וחוק המרפסות. תחילה, לא כל רשות עירונית מאשרת לבנות מרפסת בודדת בבניין, זאת אומרת שרק תחת הסכמה של כל הדיירים תוכלו לבנות מרפסות לכל דירה. אבל מה קורה כאשר הרשות כן מתירה להוסיף מרפסת לדירה בבניין? כאן אנחנו צריכים להוסיף אישור של מרבית הדיירים בשיעור של 75%. אם ישנה הסכמה בחתימה של לפחות 75% מסך בעלי הדירות בבניין, תוכלו לבצע את הוספת המרפסת. מי שמבקש את האישורים מכלל הדיירים הוא בעל הדירה המבקש התקנת מרפסת, או החברה דרכה אתם מבצעים את ההוספה.

אם יש אישור מרבי ואילו אחוז נמוך מ-25% מתנגד, עדיין ניתן יהיה להמשיך בתהליך. אם ישנה התנגדות כוללת של דיירי המבנה מה שנותר לעשות הוא להגיע לבתי משפט או לוותר על הוספת מרפסת לבניין. דבר נוסף, אם כמות המתנגדים נמוכה מ-25% ויתר הדיירים מעוניינים גם הם להוסיף מרפסת לדירה שלהם, על חשבון השטח של הדיירים המתנגדים ניתן יהיה להגדיל את שטח הבניה.

איך החוק מתייחס לבניית מרפסות? חוק המרפסות נכנס לתוקף לאחר תיקון בשנת 2014. המטרה של התיקון הייתה להקל על מי שמעוניין להוסיף תוספות בנייה ללא היתר. חוק זה נוגע לתוספות שאינן פוגעות בחזית הבנייה, בחוזק שלו ובבטיחות. בחוק זה נוכל למצוא התייחסות לתוספות בנייה שונות, בדיוק כמו מרפסות. אם בחרתם להוסיף מרפסת למבנה קיים יש לקבל היתר על כך, וכל עוד הוא אינו עולה על 14 מ"ר לא תחויבו בתשלום ארנונה – יש לבדוק זאת גם מול הרשות המקומית. החוק מתיר להוסיף מרפסת שאינה עולה על 2.5 מטר מרוחב הבניין, זאת אומרת שהמרפסת לא יוצאת יותר משניים וחצי מטרים מקו הבניין.

מה זמן לוקח הוספת מרפסת לבניין?

החלטתם על להתקין מרפסת בבית שלכם, אבל כמה זמן אתם צריכים להמתין עד שזה יקרה? יש מספר דברים שתלויים בפרק זמן ההתקנה או תחילת העבודה. בתור התחלה, לאחר שכבר יש תכנון יש לשלוח אותו לרשות המקומית, כאן זה זמן ההמתנה הארוך ביותר. משך זמן ההמתנה תלוי בין רשות מקומית לאחרת, כאשר בדרך כלל טווחי ההמתנה מתחילים מארבעה חודשים ובמקרים מסוימים יכולים גם לעלות על שנה. לאחר קבלת ההיתרים, יש דבר אחד עיקרי שמשפיע על ההתקנה עצמה והוא סוג ההתקנה.

משך זמן ההתקנה של מרפסת פלדה תהיה קצרה יותר, מכיוון שמדובר על קונסטרוקציה מכונה, כל מה שנותר לעשות הוא לעגן את המרפסת באמצעות כבלים ייעודיים לעמודי בטון מזוין של המבנה. כאשר אנחנו בוחרים להתקין מספר רב של מרפסות בבניין, זאת הבחירה הכדאית ביותר, המשקל של המרפסת הוא יחסית קל ועומד על כטון, וכמו שכבר ציינו מדובר על קונסטרוקציה מוכנה. לכן, משך זמן ההמתנה עבור הוספת מרפסת לבניין היא בדרך כלל יום עד שבוע, כאשר מדובר על כמות מרפסות משך זמן ההמתנה יהיה ארוך יותר.

ההתקנה השנייה היא יותר מורכבת ולוקחת גם יותר זמן – בניית מרפסת בטון. בעבר היה נהוג לבנות מרפסות בטון, ולכן אנחנו יכולים לראות ברוב המבנים הישנים את הסוג הזה של הבנייה. במונחים מקצועיים, בניית מרפסת בטון נקראת בניה רטובה. התהליך כולל יציקת עמודי בטון לאורך הבניין ולכן, משך זמן ההתקנה יכול לקחת כמה שבועות. לצורך ההבדל, מרפסת פלדה תגיע למשקל של כטון בעוד שמרפסת בטון שוקלת בין שבעה ועד שמונה טון. 

 

האם אתם צריכים לשלם היטל השבחה?

בסופו של דבר, רבים בוחרים להתקין מרפסת בבניין שלהם כדי להשביח את הנכס. הוספת מרפסת לבניין יכולה לעלות את ערך הדירה בכ-10% עד 20% משווי הנכס, זאת בהתאם לקריטריונים שונים כמו מיקום, גודל מרפסת, גיל הבניין ועוד. עם זאת, על השבחת נכס צריך לשלם היטל השבחה – האם זה גם כולל את המרפסת שלכם? החוק פוטר מהיטל עד 140 מ"ר, כולל המרפסת. זאת אומרת, כל עוד שטח הדירה שלכם לא עולה על 140 מ"ר (כולל המרפסת), אתם לא תחויבו בתשלום היטל השבחה. אם כן עברתם את ה-140 מ"ר, על כל מ"ר נוסף תשלמו היטל השבחה.

 

כמה עולה הוספת מרפסת לבניין?

המחיר אותו נשלם עבור הוספת מרפסת לבניין משתנה בהתאם למספר דברים, האחד הוא סוג המרפסת אותה בחרתם. ברוב המקרים המחירים ינועו בין 55,000 ש"ח ועד 120,000 ש"ח עבור הפרויקט כולו. מרפסות פלדה יכולות להיות יקרות יותר, אך מצד שני כאשר מדובר על תהליך מורכב בהתקנת מרפסות רטובות, המחיר עשוי להיות יותר יקר עם מרפסות בטון. 

כדי לקבל את התשובה לכך, מה שאתם צריכים לעשות לפני פניה לחברות התקנה הוא ייעוץ מול אדריכל או מהנדס שבודק את היתכנות הפרויקט. מומלץ לקבל את הייעוץ לאחר הסכמת הדיירים, חלק מחברות הבנייה אף ישלחו לכם מהנדס מטעמן. המהנדס בוחן את היתכנות הפרויקט אל מול הרשויות ובהתאם לחוק המרפסות, לאחר מכן יגיש את התוכניות שלו לקבלת היתר בנייה. כאן ניתן יהיה למצוא את המחירים המדויקים של הפרויקט וכמו כן, אלטרנטיביות במקרה בו הרשות אינה אישרה את התוכנית.

 

כיום, ברוב הבניינים החדשים שנבנים, הקבלנים כוללים מרפסות שמש. אך בישראל יש בניינים ישנים רבים בהם אין מרפסות. לכן דיירים רבים מחליטים לשדרג את איכות החיים שלהם על ידי הוספת מרפסת לבניין. מה כולל התהליך? על כך נרחיב במאמר הבא.

למה להוסיף מרפסת?

הוספת מרפסת לבניין היא אחת האפשרויות הטובות ביותר לשדרג את הדירה שלכם, את איכות החיים שלכם ואף להעלות את ערכה של הדירה. למעשה, על ידי הוספת מרפסת לבניין ניתן להעלות את ערכה של הדירה בין 10 ל-20 אחוזים! כלומר, אם הדירה שלכם שווה 2 מיליון, על ידי הוספת מרפסת תוכלו להעלות את השווי שלה ל2.2 מיליון, כלומר, להעלות את ערכה ב-200,000 שקלים.

בנוסף, על ידי הוספת מרפסת לבניין ניתן לשדרג את איכות החיים שלכם. כך אתם מגדילים את הדירה שלכם ולנצל את שטח המרפסת עבור אפשרויות רבות כמו גינה, מקום אירוח, שטח אחסון ועוד. בנוסף, על ידי הוספת מרפסת ניתן להכניס את השמש ואת האוויר הצח אליכם הביתה בלי לצאת מהדירה.

סוגי מרפסות

במידה שאתם מתכננים הוספת מרפסת לבניין, תוכלו לבחור בין שני סוגי מרפסות. הסוג הראשון הוא מרפסת עמודים. מדובר במרפסת בטון שנבנית בשיטה המכונה בנייה רטובה בה נעשה שימוש ביציקות בטון, מלט, ברזל וכדומה. מרפסות עמודים נבנות בצורה כזאת שכל מרפסת נתמכת על ידי המרפסת שמתחתיה ותומכת במרפסת מעליה. כך ניתן לבנות גדולות יחסית בצורה אחידה. עם זאת, מדובר בשיטת בנייה איטית ומלוכלכת שמצריכה להתקין פיגומים ואף לעתים להרוס את הסביבה הקרובה לבניין (כמו הגינה של הבניין).

הסוג השני הוא מרפסת תלויה. מדובר במרפסת פלדה שנבנית בשיטה המכונה בנייה יבשה בה נעשה שימוש בקורות פלדה שניתן לחבר ולתלות על גבי הקירות החיצוניים של הבניין. שיטת בנייה זו היא שיטה מתקדמת יותר שמאפשרת שהתכנון והביצוע ייעשו במפעל ולא בשטח. על ידי כך ניתן לקצר באופן משמעותי את תהליך הבנייה ודיירי הבניין כמעט לא מרגישים הפרעות בשגרת החיים שלהם. בנוסף, שיטה זו מאפשרת לבנות מרפסות בטוחות, יציבות ולכלול גמישות בעיצוב ובתכנון שלהן. עם זאת, מדובר בשיטה יקרה יותר באופן משמעותי.

מה גודל המרפסת המותר?

בהוספת מרפסת לבניין, יש לקחת בחשבון מספר חוקים חשובים, אחד מהם נוגע לגודל המותר של המרפסת. באופן כללי, כל בעלי הדירות בישראל רשאים לבנות מרפסות שמגיעות עד 12 מטרים רבועים. יש לקחת בחשבון שלגודל המותר אין קשר לשטחים שאושרו לבניה ונוצלו. עם זאת, יש רשויות שמאשרות לבנות מרפסות בגודל של עשרה אחוזים משטח הדירה או עד 14 מטרים רבועים, הגדול מהם. לכן, חשוב לבדוק מה התקנים קובעים ברשות בה אתם מתגוררים על מנת להתאים את המרפסות לכך. יש לשים לב כי במידה שלבניין יש שטחים מאושרים לבניה שלא נוצלו, ייתכן מצב בו העירייה תאפשר להרחיב את המרפסת מעבר למותר בחוק.

מה כולל התהליך?

על מנת להוסיף מרפסות לבניין, עליכם לעבור מספר שלבים. הרחבנו לכם על שלושה שלבים מרכזיים בתהליך-

  1. בחירת חברה

השלב הראשון בהוספת מרפסת לבניין הוא לבחור חברת בנייה מתאימה. קודם כל יש לקחת בחשבון שאנחנו ממליצים על חברה ולא על קבלן או קבלן שיפוצים. הסיבה העיקרית לכך היא שמדובר בתהליך שכולל בירוקרטיות ופרוצדורות רבות. בבחירת חברה, החברה תטפל בכל השלבים של התהליך ובבירוקרטיות הנדרשות (קבלת אישור מהשכנים, קבלת היתר בנייה ועוד). חשוב לבחור בחברה שמוכרת על ידי הרשויות ולשם כך יש להסתכל ברשימה של משרד הסיכון. כך תוכלו להיות בטוחים שמדובר בחברה איכותית ומקצועית. כמו כן, חשוב מאוד לבחור בחברה שיש לה ניסיון בתחום. בררו מה הניסיון של החברה על מנת להיות בטוחים שיש לה את הניסיון הדרוש לביצוע פרויקט מסוג זה. מומלץ לראות עבודות קודמות שביצעה החברה.

  1. הסכמת הדיירים

אחד השלבים החשובים בהוספת מרפסת לבניין הוא הסכמת הדיירים לתהליך. למעשה, על פי חוק המרפסות, הוספת מרפסת לבנייןבהוספת מרפסת לבניין, יש לקחת בחשבון מספר חוקים חשובים, אחד מהם נוגע לגודל המותר של המרפסת. מצריכה קבלת אישור של לפחות 75% מדיירי הבניין. כפי שציינו, הוספת מרפסות כוללת יתרונות רבים אך ישנם מקרים רבים בהם דיירים יכולים לסרב לתהליך. לדוגמא, דייר שאין לו את היכולת הכלכלית ואת האמצעים לשלם על התהליך או דייר שחושש מתהליך הבנייה ומההשפעות שלו על שגרת החיים שלו. לעתים יש סיבות שיכולות להיראות כלא מוצדקות אך אין לכם ברירה ועליכם לרתום ולשכנע את דיירי הבניין להסכים לתהליך. על מנת לרתום את הדיירים ולהגדיל את הסיכוי שהם יסכימו לתהליך, חשוב לכנס ישיבת דיירים. פרסמו מראש על מה תהיה הישיבה על מנת למנוע הפתעה והתנגדות מיידית. הגיעו לישיבת הדיירים כאשר אתם יודעים בדיוק על מה אתם הולכים לדבר וכאשר אתם יודעים להרחיב מה יכלול התהליך, מה העלויות הצפויות ומה הסבירות לקבל היתר בנייה. ככל שיהיו פחות סימני שאלה כך אתם מגדילים את הסיכוי שהדיירים יסכימו. שימו לב שאם יש דיירים סרבנים, שאר הדיירים יצטרכו לשאת בעלות של הבניה החלקי, כאשר העלויות משתנות על פי סוג הבנייה.

  1. היתר בנייה

עוד שלב חשוב מאוד בהוספת מרפסת לבניין הוא קבלת היתר בנייה. היתר בנייה הוא רישיון שניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. מדובר ברישיון שמאפשר לכם לבנות מבנה חדש או לבצע שינויים חיצוניים במבנה קיים. הוספת מרפסת היא שינוי חיצוני ולכן מחייבת אתכם להוציא היתר בניה. על מנת לקבל היתר בנייה, יש לקבל מחברת הבנייה את תוכניות הבנייה המפורטות ולהגיש אותן לוועדה המקומית. היתר הבנייה למעשה נועד לוודא שתהליך הבנייה מתבצע בהתאם לתקני הבנייה ובהתאם לתוכנית הבנייה שאושרה. חשוב לקחת בחשבון שמדובר בשלב שעלול להימשך מספר חודשים ואפילו מספר שנים.

אז מה היה לנו בכתבה:

מלאו את הפרטים והמומחים שלנו יצרו איתכם קשר בהקדם!

כתבות
הרחבת מרפסות
הרחבת מרפסות – והבית שלכם גדל

יש בישראל דירות רבות עם מרפסת שמש שהדיירים שלהן נהנים מהיתרונות הרבים שהיא מציעה. יש גם המון דירות שאין בהם בכלל מרפסות. לכולם, קיימת הזכות

הרחבת מרפסת קיימת
הרחבת מרפסת קיימת

בעבר, רוב המבנים נבנו ללא מרפסות או עם מרפסות קטנות במיוחד. מהסיבה הזו, כיום אנשים רבים בוחרים להוסיף מרפסות ולהרחיב מרפסות על מנת לשדרג את

הרחבת מרפסת שמש
הרחבת מרפסת שמש

מרפסת שמש היא מרפסת שמאפשרת לכם להכניס את השמש אליכם הביתה. מדובר במרפסות חיצוניות אליהן ניתן לצאת מהדירה. מרפסות אלה מאפשרות לכם לשדרג משמעותית את

הרחבת מרפסות השוואת מחירים
הרחבת מרפסות השוואת מחירים

במבנים רבים, דיירי הבניין בוחרים להרחיב את המרפסות שלהם. על ידי הרחבת המרפסות ניתן לשדרג את איכות החיים, להגדיל את שטח הבית ואף להעלות את

הרחבת מרפסות בניה קלה
הרחבת מרפסות בניה קלה

כיום אנשים רבים בוחרים להרחיב את המרפסות בבתים שלהם על מנת לשדרג את איכות החיים שלהם ולהעלות את ערך הנכס. קיימות שתי שיטות בנייה המאפשרות

הרחבת מרפסות בבניין משותף
הרחבת מרפסות בבניין משותף

יש לכם מרפסת קטנה ואתם מעוניינים להרחיב אותה? הרחבת מרפסות בבניין משותף היא תהליך שכולל מספר שלבים שונים. במאמר הבא נרחיב על הדברים שחשוב לדעת

1700-70-90-30
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!