חימום תת רצפתי

הבית הוא המקדש שלכם! מחירים זולים שיגשימו לכם חלום!

מתוך כלל פתרונות החימום לבית, חימום תת רצפתי הוא אולי הכי פחות מוכר על אף שהוא כנראה הכי אפקטיבי. אז מה זה בדיוק חימום תת רצפתי? ממה נובעת היעילות הגבוהה שלו? איך מתבצע החימום עצמו ובאמצעות איזו טכניקת חימום? האם ניתן לשלב חימום כזה גם במבנים קיימים? האם זה כרוך בהרמת כל אריחי הריצוף בבית? בשורות הבאות נותנים לכם המומחים של המרכז לבניה פרטית את כל התשובות לכל השאלות שמטרידות אתכם בנושא של חימום תת רצפתי, שילובו בתהליך בניה של בית חדש או התקנתו בבית קיים.

אז מה זה חימום תת רצפתי?

כשמו כן הוא, חימום תת רצפתי הוא מנגנון חימום שמותקן מתחת לרצפה, או נכון יותר מתחת לאריחי הרצפה. מנגנון החימום התת רצפתי דומה במהותו למנגנון החימום של הסקה מרכזית ומבוסס על הזרמת מים חמים בצינורות המפוזרים בצורה חכמה ומתוכננת ברחבי הבית על מנת לייצר הפצה אחידה ורחבה של חום בכל חלקי הבית. הרעיון המרכזי הוא להיעזר ברצפה כתווך שמוליך ומפזר את החום בצורה אחידה ורחבה בכל חלקי הבית ולכן צנרת החימום התת רצפתי חייבת להיות מותקנת בצורה מאוד מסוימת, על מנת להבטיח שכך אכן יקרה, ועל כך נדבר בהמשך.

מדוע נחשב החימום התת רצפתי לכל כך יעיל?

אחד הדברים החשובים ביותר בכל אמצעי חימום הוא יכולת הפיזור של החום במרחב. כאשר פיזור החום מתבצע בצורה יעילה ואחידה, ניתן להיעזר באמצעי חימום בטמפרטורה נמוכה יותר מאשר באמצעי חימום שלא יודעים להפיץ את החום בצורה יעילה ולכן יש צורך להביא אותם לטמפרטורות מקסימום. הדוגמא הקלאסית לכך הוא תנור הסלילים המופעל באמצעות אנרגיית חשמל. מאחר ותנור הסלילים לא מבצע שום פעולה של הפצת החום במרחב, יש להפעיל אותו בעוצמה גבוהה מאוד על מנת שלאורך זמן תהיה לו השפעה על אותו מרחב. המשמעות היא בזבוז אדיר של אנרגיה ותוצאת חימום שהיא לא אפקטיבית במיוחד.

תפוצת החימום בתת ריצפתי

חימום תת רצפתי הוא חימום שהערך המרכזי שלו הוא התפוצה הרחבה שלו ברחבי הבית. הרצפה היא למעשה הפריט בעל שטח הפנים האולטימטיבי לכיסוי כל רחבי הבית. תכנון של מנגנון חימום שמבוסס על פרישה רחבה זו הוא לכן, התכנון הטוב ביותר שניתן להתאים לכל מבנה. חימום תת רצפתי מספק למעשה את מנגנון הפצת החום הטוב ביותר מכל מנגנון חימום אחר אבל יש לו יתרון חשוב אחד נוסף. הרצפה היא למעשה משטח גדול שמכסה את כל שטח הבית והמשטח הזה יכול להשפיע על הטמפרטורה הכללית בבית בשתי צורות: הוא יכול להיות קר ולקרר את הבית או שהוא יכול להיות חם ולחמם אותו. בניגוד לקירות הבית שנהנים משלוש שכבות טיח מבודד על קירות הפנים ועוד שכבת בידוד של טיח או חיפוי בקירות החוץ, הרצפה עשויה אבן ללא כל בידוד ולכן מפיצה קור רב במהלך עונת החורף. כל מי שהלך אי פעם יחף בביתו במהלך עונת החורף, יודע שקור הרצפה יכול אפילו להכאיב.

התקנה של חימום רב רצפתי

לא רק שמספקת לבית מקור חימום אפקטיבי שמחמם בצורה אחידה ומלאה את כל רחבי הבית, אלא שהוא גם מנטרל את אחד מהגורמים המרכזיים להורדת הטמפרטורה במהלך עונת החורף. החימום התת רצפתי הופך למעשה את הרצפה מאלמנט מקרר לאלמנט מחמם ובכך משיג תרומה כפולה ומכופלת.

איך עובד חימום תת רצפתי?

כאמור, חימום תת רצפתי עובד בצורה דומה להסקה ביתית מרכזית. המנגנון הוא פשוט מאוד ועובד כך: ישנו מנגנון חימום, בדרך כלל מבוסס גז, שיוצר בערה קבועה הפועלת על צנרת סלילית עשויה נחושת. אל צנרת הנחושת מחוברת צנרת שעוברת בכל חלקי הבית – בהסקה אל הרדיאטורים המפוזרים ברחבי הבית, ובחימום תת רצפתי אל הצנרת שעוברת מתחת לרצפת הבית. להבת האש מחממת למעשה את המים בתוך הצינור הסלילי ואלו, בתהליך טבעי של דיפוזיה, מתחילים להתפשט בצנרת. בתהליך שאורך זמן לא רב, המים בצנרת הולכים ומתחממים בהדרגה עד שהם מגיעים לטמפרטורה הרצויה כפי שהוגדרה במתקן החימום. בשלב זה, כל המים המצויים בצנרת המחוברת למנגנון החימום הם בטמפרטורה הרצויה ולמעשה מפיצים חום בכל רחבי הבית.

טכנולוגיות חימום רצפה

יחד עם זאת, כאשר אנו מתקינים מערכת חימום תת רצפתי בביתנו, המטרה שלנו היא לא לחמם את המים שעוברים בצנרת מתחת לרצפה, אלא לחמם את הרצפה עצמה ומשם את כל חלל הפנים של הבית. על כן, חייבת התקנה של חימום תת רצפתי להתבצע בצורה סופר מקצועית ועם החומרים והטכניקות הנדרשות, על מנת להבטיח שכל חום המים שעוברים בצנרת התת רצפתית, אכן מכוון אל עבר המרצפות שמעל הצנרת ולא מתפזר בכל החלל שמתחת למרצפות. לשם כך נעשה שימוש בצנרת מיוחדת בעלת יכולות להולכת חום בחלקה העליון ובידוד חום בחלקה התחתון. כמו כן, יש להציב את הצנרת במיקומים אסטרטגיים מתאימים על פני שטח הבית ובמרחק המתאים מהמרצפות. לשם כך נעשה שימוש בקונסטרוקציה מיוחדת שאמורה לאחוז ולקבע את צנרת החימום במקומה ולוודא שהחום תמיד מופנה כלפי מעלה.

מערכות חימום במים גז וחשמל

לסיכום, חימום תת רצפתי מבוצע באמצעות מערכת, בדרך כלל גז, אותה מחברים אל קו הגז הראשי של הבית או אל בלוני גז וזאת על מנת לספק את הגז שישמש לבעירה. בנוסף לכך, המערכת זקוקה גם למתח חשמלי לצורך מעגלי הבקרה החשמליים, הפעלת משאבות וכדומה. לאחר מכן יש לפרוש את כל צנרת החימום ברחבי הבית מתחת למרצפות ולחבר את הקצוות שלה אל מנגנון החימום. בזה למעשה מסתיים המהלך של התקנת חימום תת רצפתי, כשכמובן יש לבצע פעולות נוספות של ריצוף מחדש בתום ההתקנה.

מהם היתרונות החשובים של חימום תת רצפתי?

בפיזור נכון והתקנה נכונה של חימום תת רצפתי תוכלו להשיג מספר יתרונות חשובים, בנושאים שמעסיקים כל אדם שמתחבט בין כמה וכמה אפשרויות לחימום הבית. היתרון המשמעותי הראשון של חימום תת רצפתי הוא אפקטיביות החימום. כפי שהסברנו בפירוט בשורות לעיל, המדובר במערכת שיודעת לייצר הפצה מלאה ואחידה של החום בכל רחבי הבית ואף הופכת את אחד המשטחים הקרים ביותר בבית למשטח חמים ונעים. היתרון המשמעותי השני הוא עלות תפעול נמוכה. חימום תת רצפתי מבוסס בדרך כלל על מנגנון חימום בגז שהוא מקור אנרגיה זול יותר משמעותית מאשר חשמל ובחישוב של חורף שלם, הפערים יכולים להיות דרמטיים. מעבר לכך, מאחר והפרישה של חימום תת רצפתי ומנגנון ההפצה שלו הם כל כך יעילים ונרחבים, אין צורך בחימום המים של המערכת לטמפרטורות גבוהות במיוחד על מנת לייצר את אפקט החימום הנדרש. כך למשל, בהשוואה למערכת הסקה ביתית עם רדיאטורים, את החימום התת רצפתי ניתן לחמם לטמפרטורת מים נמוכה יותר ועדיין להשיג אפקט חימום טוב יותר.

היתרון השלישי

והלא פחות חשוב הוא היתרון האסתטי. מנגנון חימום תת רצפתי הוא למעשה מנגנון נסתר לחלוטין שאין לו שום השפעה אסתטית על המרחב. לב המערכת מותקן בדרך כלל מחוץ לבית או בבוידעם וכל מנגנון החימום עצמו נסתר מתחת למרצפות הבית, כך שאין כל זכר לגופי חימום, לא למזגנים, לא לרדיאטורים ולא לתנורים המפוזרים בכל רחבי הבית.

האם ישנם גם חסרונות לחימום התת רצפתי?

ובכן, המאפיין היחיד שניתן להגדיר אותו כחיסרון הוא עצם העובדה שמדובר במערכת שמזרימה מים וקבורה לנו מתחת לרצפה. במקרה של נזילה או פיצוץ בצנרת, עשוי להיווצר נזק מסוים לתקרה בקומה מתחת וכמובן לרצפה שלכם. אם לא מטפלים בזמן, המים יכולים בקלות להתפשט בכל רחבי הבית, לייצר נזק לתשתיות שעוברות מתחת לרצפה ולייצר הצפות בכל רחבי הבית. יחד עם זאת, המדובר במערכות אמינות מאוד שבהתקנה מקצועית יכולות לשרוד עשורים ארוכים ללא כל סימני שחיקה וגם אם ישנה נזילה, ניתן לתקן אותה בקלות רבה יחסית מבלי שייגרם נזק כלשהו.

האם ניתן להתקין חימום תת רצפתי בבית קיים?

התשובה היא בהחלט כן. יחד עם זאת, אם אתם נמצאים בתהליך בנייה של בית חדש, אתם רוצים בהחלט לשקול את כל הנושא של חימום תת רצפתי במסגרת גיבוש תכנית הבנייה או בכל שלב אחר עד לשלב הביצוע של ריצוף הבית. התקנת חימום תת רצפתי בבית קיים עם רצפה בנויה, משמעותה הרמה של מרצפות הבית לצורך פרישת תשתית המערכת ובמקרים רבים צורך בריצוף חדש לחלוטין של הדירה כולה. מבין כל הסיבות שקיימות, זוהי אולי הסיבה היחידה שבגינה חימום תת רצפתי עדיין לא זוכה לתפוצה הראויה לו ולכן החשיבות של התקנת המערכת כבר במסגרת תהליך הבנייה של הבית היא כל כך רבה.

איך מתקינים חימום תת רצפתי?

התקנת חימום תת רצפתי חייבת להתבצע על ידי גורם מקצועי בעל התמחות ספציפית בתחום זה. במרבית המקרים יהיה מדובר בחברות המתמחות במנגנוני חימום מבוססי גז כמו הסקה מרכזית או חימום תת רצפתי, או בחברות בנייה המתמחות בענף הבניה הפרטית ומכירות על בוריין את כל מערכות החימום המתאימות להתקנה בבתים פרטיים. המרכז לבניה פרטית היא דוגמא מצוינת לחברה שיכולה להתאים, לתכנן ולהתקין עבורכם מנגנון חימום תת רצפתי במסגרת תהליך בנייה של בית פרטי חדש ועל פי הצורך גם בבית קיים עם ריצוף.

בחירת חברה מתאימה

מה שאתם צריכים לוודא הוא שהחברה שאותה אתם בוחרים להתקנת חימום תת רצפתי, מביאה איתה את כל אנשי המקצוע הנדרשים לשם כך, ולא רק את הפועלים שירימו את המרצפות ויניחו את הצנרת. השלב החשוב ביותר בהתקנת חימום תת רצפתי הוא שלב התכנון של פרישת הצנרת ושלב הייעוץ ללקוח סביב כל האפשרויות העומדות בפניו לרבות סוגי צינורות שיפיקו את אפקט החימום בצורה הטובה ביותר. הרמת מרצפות, הנחת צנרת וריצוף מחדש היא פעולה שכל איש שיפוצים כלליים יודע לעשות, אבל חימום תת רצפתי הוא כל כך הרבה מעבר לזה שאתם לא יכולים להפקיר את המשימה בידיים לא מקצועיות שלא מכירים את התחום לפניי ולפנים.

לבסוף, אם אתם מתכוונים להתקין חימום תת רצפתי בבית קיים, עליכם להכין את עצמכם למהלך של הרמת כל ריצוף הבית ולאחר מכן רכישת ריצוף חדש לחלוטין לצורך ריצופו מחדש. בפועל, אין שום יכולת להרים את כל המרצפות בצורה שלמה ואתם לא רוצים להחליף רק חלק מהמרצפות וליצור מראה של טלאים ברחבי הבית. המשמעות היא החלפה מלאה של כל מרצפות הבית וגם את העלות הזאת אתם רוצים לכרוך מראש בעלות הכוללת של התקנת חימום תת רצפתי. אבל חשוב לזכור שגם בגילום עלות זו, עדיין מדובר במהלך בעל כדאיות כלכלית ופונקציונלית גבוהה לטווח הארוך.

אז מה היה לנו בכתבה:

מלאו את הפרטים והמומחים שלנו יצרו איתכם קשר בהקדם!

כתבות
בנייה קלה מעץ

בנייה קלה מעץ הוא פתרון אקולוגי בר קיימא. ייתכן שכאשר יזכירו בפניכם את הביטוי "בנייה מעץ", הדברים הראשונים שתחשבו עליהם יהיו דקים למרפסות או פרגולות,

קצף פוליאוריטן

בתחום הבניה והשיפוצים יש כוכב עולה שהופך לפופולרי יותר ויותר בזכות הרבגוניות והיעילות שלו – קצף פוליאוריטן. אם עוד לא הכרתם, ואינכם יודעים כיצד קצף

wooden-figurine-house-female-hands-white
מיגונית לבית פרטי מחיר

הגיע הזמן לגונן על עצמנו ולהבין מה הפתרון המתאים לנו ביותר. לשאול מה יאפשר לנו להשיג את התוצאה הטובה ביותר כשאנחנו מביאים בחשבון את הביטחון

ריהוט לבית

רענון וחידוש מראה הבית לא מוכרח להיות תהליך מורכב מדי, כיוון שניתן לשדרג את חללי הפנים בקלות באמצעות ריהוט לבית מעניין ואיכותי. לכן אם אתם

איך עובדת מערכת פנאומטית?

מהי מערכת פנאומטית? איך היא עובדת ומי צריך אותה? בהמשך המאמר תוכלו לקבל את כל המידע!   עניין של אשפה כולנו מייצרים המון אשפה ופסולת.

1700-70-90-30
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!